Proefproject Amsterdam-Rijnkanaal

More Info
expand_more

Abstract

Het proefproject Amsterdam-Rijnkanaal (ARK) is een onderdeel van het project Veiligheid Vervoer over Water (VVW). De vraagstelling van het proefproject is: "Welke maatregelen moeten genomen worden om de veiligheid op en om het ARK te waarborgen, rekening houdende met te verwachten ontwikkelingen in de komende 10 jaar?" Hiervoor is een afwegingskader opgesteld. Deze bestaat uit: - Risiconormen; - Risicoberekeningen; - Schattingen van effecten van maatregelen. M.b.t. de huidige veiligheid zijn de volgende conclusies getrokken: - Huidige risico hoger dan de grenswaarde t.p.v. woonhuizen in Maarssen, woonwijken in Breukelen en Utrecht en industrieterreinen in Amsterdam, Diemen en Utrecht. Bepalend hiervoor is het vervoer van giftige vloeistoffen in enkelwandige tankers, met name benzeen, tolueen, styreen en VN1992. - Risico hoger dan de streefwaarde t.p.v. woonhuizen in Diemen, Driemond, Nigtevecht, Maarssenbroek, Wijk bij Duurstede en Rijswijk en industrieterreinen in Weesp, Nigtevecht, Breukelen, Maarssenbroek, Wijk bij Duurstede en Tiel. Bepalend hiervoor is het vervoer van ammoniak in druktankers. De toekomstige ontwikkelingen leiden tot een verhoging van de risico. Uit het onderzoek volgen de volgende aanbevolen maatregelen: 1. Instelling van een Verkeersbegeleidend Systeem Verwacht effect: 7% minder ongevallen en een verbetering van de verkeersafwikkeling Kosten op jaarbasis: ca. f. 2.000.000 2. Technische maatregelen: -Marifoonverplichting -Verplichte noodstroomvoorziening -Jaarlijkse veiligheidskeuring Verwacht effect: ca. 7% minder ongevallen Kosten op jaarbasis: f. 150.500 3. Giftige vloeistoffen, met name VN1992, tolueen en styreen in dubbelwandige tanksschepen vervoeren of omleiden over zee. Verwacht effect: oplossing aandachtspunten IR 4. T.a.v. ammoniakvervoer: alles gekoeld vervoeren in drukbestendige tankers en omleiden over zee, voor zover mogelijk. Kosten op jaarbasis: f. 94.500 5. Voor nieuwbou een zonering hanteren van min. 30 m ten noorden van de splitsing met het Lekkanaal, 20 m voor het Betuwepad tussen Lek en Waal en 10 m voor de rest van het kanaal. 6. Instellen van een minimumsnelheid van 8 km/h en strenger controleren van de huidige maximumsnelheid. Verwacht effect bij volledige naleving: ca. 10% minder ongevallen 7. Randverschijnselen: -Verlichting als signalering waar gespuid wordt (kosten op jaarbasis: ca. f. 2000) -Bij vergunningaanvragen meer letten op spuisnelheid en verlichtingssterkte 8. Toegestane breedte verhogen van 11,4 m naar 22,8 m. Geldt formeel nog niet voor alle schepen. 9. Bestaande ligplaatsen nabij de Pr. Beatrixsluis en de Pr. Irenesluis bestemmen tot wachtplaatsen met aparte wachtplaatsen voor schepen met gevaarlijke stoffen. 10. Aan beide zijden van de kruising met de Lek een bord plaatsen waarop de stroomsnelheid op de rivier wordt vermeld, met automatische berekening en presentatie van de informatie. Kosten: enkele tienduizenden guldens 11. Het verplaatsen van de ligplaatsen Breukelen en Utrecht-Kanaleneiland naar een andere locatie langs het kanaal. Verwacht effect: ca. 50% vermindering van het aantal ongevallen op die plaatsen. Kosten op jaarbasis: f. 178.000 (Breukelen) + f. 400.000 (Kanaleneiland). 12. Beter gedrag bij mist: zonder radar niet uitvaren danwel de eerste veilige ligplaats kiezen. Verwacht effect: 1 à 2% minder ongevallen Kosten op jaarbasis: f. 167.000 13. Opleiding: -Radardiploma voor degene die het radarbeeld interpreteert; -Her- en bijscholingscursussen; -Simulatortrainingen in de opleiding Verwacht effect: 6% minder ongevallen Kosten op jaarbasis: f. 144.000