Containerland; de ontwikkeling van een businessmodel voor containerland

More Info
expand_more

Abstract

De verwachting is dat in de nabije toekomst ruimtetekort ontstaat in de haven van Rotterdam. Als gevolg van dit ruimtetekort in combinatie met de onzekere ontwikkelingen in het grensgebied tussen stad en haven neemt de vraag naar tijdelijke en flexibele infrastructuur toe. Met name de behoefte om op tijdelijke basis flexibele ruimte te realiseren wordt groter. Om in de toekomst in deze behoefte te kunnen voorzien wordt het concept containerland ontwikkeld door het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) in samenwerking met het Consortium Containerland (CC) bestaande uit HBG Civiel, Royal Haskoning en Ballast Ham Dredging. Containerland is een concept dat wordt opgebouwd uit pakketten gestapelde 20- of 40-voets containers, die in het water worden geplaatst en op de bodem rusten. De containers worden van gaten voorzien zodat ze vollopen met water. Aan de boven- en onderkant bevinden zich betonplaten, die de belastingen naar de hoekpunten van de containers leiden. Het concept Containerland is bedoeld om tijdelijke uitbreidingen te realiseren in havengebieden. Het ontwerp is gedimensioneerd voor op- en overslag van goederen en kan gebruikt worden als uitbouw aan een oever of als opvulling voor het dempen van een bassin. Naast toepassing in havengebieden kan containerland ook worden toegepast als tijdelijk bouwterrein in stedelijk gebied, uitbreiding van binnenvaartterminals, parkeergelegenheid of als Material Offloading Facility (MOF) bij de bouw van fabrieken of havens in onderontwikkelde gebieden. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de afdeling Ontwikkeling van HBG Civiel bv. De studie onderzoekt de mogelijke voordelen van hergebruik van de verschillende constructie-onderdelen bij toepassing van containerland in de haven van Rotterdam. Hiertoe is een businessmodel ontwikkeld. Het onderzoek bestaat uit twee delen, een technisch deel en een bedrijfskundig deel.

Files