Modelonderzoek slibscherm Botlekhaven

Krachtsbepaling bevestigingskoorden drijvers

More Info
expand_more

Abstract

In de havenmond van de Rotterdamse Botlekhaven is bij wijze van proef een slibscherm geplaatst om aanslibbing van het havenbekken tegen te gaan. De schade aan het slibscherm en de drijvers, die het omhoog houden, was enorm ten gevolge van het passeren van diep stekende schepen. In opdracht van de projectgroep 'slibscherm' ,(een onderdeel van de commissie Minimalisering van de Kosten van het Onderhoudsbaggerwerk (MKO) ), van het Ingenieursbureau Havenwerken, Gemeentewerken Rotterdam is modelonderzoek gedaan in het Laboratorium voor Vloeistofmechanica, Afdeling der Civiele Techniek, TH Delft. Dit modelonderzoek is gericht op het meten van de optredende krachten in de bevestigingskoorden van de drijvers, bij een scheepsschroefpassage over het slibscherm. De krachten blijken van zeer korte duur te zijn, namelijk 5 tot 50 ms; De gemiddelde grootte is 100 kN en er komen maxima voor tot 600 kN, voor de zwaarst getroffen drijver. Deze waarden treden op bij een vaarsn~lheid van 0,6 m/s, een toerental van 50 omw/min en een schroefashoogte ten opzichte van de bodem van 6 m (prototypewaarden). In het model is de scheepsromp geheel buiten beschouwing gelaten. De voornaamste parameters, die gevarieerd zijn, zijn de schroefashoogte ten opzichte van de bodem en het toerental van de schroef. Daarnaast zijn nog gevoeligheidsonderzoeken gedaan van verschillende modelonderdelen zoals de elastische vervormbaarheid van de drijvers en de rek van de bevestigingskoorden van de drijvers.

Files