Revolutie op de Maasvlakte?

More Info
expand_more

Abstract

In dit afstudeerrapport komen zaken aan bod die gaan over het gebruik van containerterminals. Als eerste wordt een studie verricht naar de te verwachten ontwikkelingen in de containervaart. Het blijkt dat de afmetingen van containerschepen momenteel fors groeien. Dit komt door de opleving van de economie, de voortschreidende automatisering aan boord van schepen, en de behoefte van de reders om steeds goedkoper containers te kunnen vervoeren. Het grootste schip, dat momenteel vaart, heeft een ladingscapaciteit van 6000 Twenty foot Equivalent Unit ( TEU) . Op zeer korte termijn zijn schepen te verwachten met een capaciteit van 7000 TEU. Door de komst van deze 6000+ TEU-schepen en de snel groeiende containermarkt moeten de containerterminals de containers sneller verwerken. Problemen worden verwacht bij de containerkranen aan de kade met betrekking tot de toename van het aantal overgeslagen containers per schip per tijdseenheid. Om een goed overzicht te krijgen van de werking van een containerterminal, wordt dit eerst bestudeerd. In de literatuur blijkt het overslagprobleem onderkend te zijn, gezien de vele beschrijvingen en studies die de laatste tijd verschijnen. Getracht i s om de meest belangrijke ontwikkelingen te verzamelen, waarbij de voor- en nadelen zijn aangegeven. Uit de literatuurstudie kunnen dan de ontwerpcriteria worden afgeleid. Een belangrijke vraag in het gehele overslagproces is: "Wat mag het kosten". Hoe ver mag en kan men gaan om zo snel mogelijk een container te lossen. Getracht is hier enig inzicht in te geven m.b.v. een economisch "model". Hoewel het model niet geschikt is voor een kostenbepaling, geeft het wel de economische krachten weer, die bij het containertransport over lange afstanden werken. Het blijkt dat de kosten, die gemaakt moeten worden voor alleen het overslaan, ten opzichte van de totale transportkosten gering zijn.