Prestatieonderhoud verwarmings- en ventilatiesystemen

More Info
expand_more

Abstract

Voor woningcorporaties is het uitvoeren van onderhoud geen kernactiviteit, maar het aanbieden van woondiensten. Door het onderhoudsontwerp en de uitvoering in één en dezelfde hand van een onderhoudsbedrijf te leggen kan de woningcorporatie sturen op hoofdzaken. Tevens zou het onderhoud van bouw- en installatiedelen goedkoper kunnen worden en kunnen de prestaties toenemen. Dat geldt vooral als de opdrachtnemer verantwoordelijkheden krijgt over de prestaties van het bouwdeel voor een lange termijn. Het preventief periodiek onderhoud en het storings- of reparatieonderhoud aan installaties lenen zich in principe goed voor een prestatiegerichte werkwijze. Er is vaak sprake van vaste contacten (‘contractonderhoud’) tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Bij een prestatiegerichte werkwijze staat het formuleren van de gewenste onderhoudsprestaties centraal. Hierbij fungeren onderhoudsbedrijven niet alleen als aanbieder van uitvoeringscapaciteit maar profileren zich als actieve meedenker in het onderhoudsproces. Ze nemen verantwoordelijkheden en risico’s ten aanzien van kwaliteit en kosten van opdrachtgevers over. In dit artikel gaan wij in op de vraag hoe ver men kan gaan in het maken van restatieafspraken voor verwarmings- en ventilatiesystemen.

Files

231268.pdf
(pdf | 0.0585 Mb)