3D Scenario Editor

More Info
expand_more

Abstract

Het doel van ons bachelorproject was om de mogelijkheden te onderzoeken voor een intuïtieve 3D editor. Deze editor moest de beperkingen van een 2D editor verhelpen. De door ons gevonden oplossing diende te worden ondersteund met een implementatie in EVE, het visualisatieplatform van TNO. Nadat het Plan van Aanpak2 geschreven was zijn we meteen overgegaan tot het onderzoek3. Dit onderzoek bestond voornamelijk uit het proberen van bekende editors. De meesten hiervan kwamen uit de games industrie en waren om deze reden makkelijk te verkrijgen. Tijdens dit onderzoek hebben wij ons vooral geconcentreerd op de gebruikersinterface, de besturing van de camera en de wijze waarop objecten in de wereld geplaatst kunnen worden. Het onderzoek hebben we uiteindelijk afgesloten met een door ons voorgestelde oplossing. In deze oplossing visualiseerden wij hoe het eindproduct eruit moest gaan zien zonder te kijken naar een onderliggende implementatie. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek en de wensen van de opdrachtgever stelden wij het Programma van Eisen4 op. Hierna maakten wij op basis van de kennis die we tot dan toe hadden opgedaan over EVE het systeem ontwerp5. Omdat EVE een hoop dingen bleek te kunnen die wij niet in de documentatie hadden gevonden moest het systeem ontwerp in de eerste instantie meerdere malen worden aangepast, meestal betekende dit dat we meer hadden ontworpen dan nodig was. Zo eindigden wij met de twee belangrijkste klassen, een klasse die de acties van de gebruikersinterface afhandelt en een klasse die de camera acties afhandelt. In de loop van het project liepen wij geregeld tegen problemen aan. Vaak wilden we iets gebruiken dat door EVE niet werd ondersteund. Uiteindelijk lukte het ons vrijwel elke keer om op een alternatieve manier alsnog het gewenste resultaat te bereiken. Soms hebben wij hiervoor, met toestemming van de opdrachtgever, de implementatie van EVE moeten aanpassen. Terug kijkend op het resultaat concluderen wij dat we onze doelstellingen hebben behaald. We hebben een prototype afgeleverd waarmee eenvoudig en snel een scenario opgezet kan worden (zie de demonstratie video in de bijlage). Onze begeleider en opdrachtgever reageerden zeer positief over het door ons afgeleverde product. Zelf zijn wij ook tevreden over het verloop en het resultaat en we willen daarom nogmaals alle betrokkenen bedanken die ons op welke manier dan ook hebben geholpen bij het realiseren van dit product.