Benchmark bedrijfsvoering voortgezet onderwijs

Kwantitatief onderzoek naar de bedrijfsvoering van onderwijsinstellingen in het voortgezet onderwijs

More Info
expand_more

Abstract

Benchmark bedrijfsvoering voortgezet onderwijs biedt handvatten voor productiviteitsverbetering in de sector voortgezet onderwijs door middel van verbeteringen in de bedrijfsvoering. Uitgaand van enerzijds de leerlingenaantallen en onvertraagde studierendementen, en anderzijds de kosten, gecompenseerd voor de prijsniveaus, is de kostendoelmatigheid bepaald voor iedere onderwijsinstelling. De gemiddelde kostendoelmatigheid is 91 procent. Dit betekent dat door het verhogen van de efficiëntie gemiddeld genomen 9 procent van de kosten bespaard kan worden zonder het aantal leerlingen of de kwaliteit te verminderen. Uit dit onderzoek wordt duidelijk dat de samenstelling van de ingezette middelen en het ziekteverzuim belangrijke determinanten zijn van verschillen in kostendoelmatigheid. Een klein effect wordt aangetroffen bij de mate waarin voldaan wordt aan de 1000-urennorm, het effect is overigens wel significant. Ook zijn er instellingen waarbij kostenondoelmatigheid toegeschreven kan worden aan de omvang van vestigingen, van scholen of van de instelling zelf. Door middel van een enquête onder schoolbesturen zijn de kosten van ICT in kaart gebracht en gecategoriseerd. Uit het koppelen van de gegevens over ICT aan de gegevens over kostendoelmatigheid blijkt geen significant verband tussen beide. In algemene zin kan dus gesteld worden dat afwijken van het gemiddelde kostenaandeel in ICT geen invloed heeft op de kostendoelmatigheid.