Functie-optimalisatie openbaar vervoer

Een methodische verkenning

More Info
expand_more

Abstract

Rapport in opdracht van Adviesdienst Verkeer en Vervoer. De doelstelling van dit onderzoek 'Functie-OPTIMalisatie Openbaar Vervoer' (FOPTIMOV) is het ontwikkelen van een instrumentarium ter evaluatie van de functies van het openbaar vervoer (sociale functie, substitutiefunctie, commerciële functie), alsmede de toepassing van dit instrumentarium op een case. Hiertoe is een zestal varianten voor het vervoeraanbod voor het toekomstige stadsgewestelijke vervoersysteem ontworpen, elk toegesneden op een bepaalde functie. Als onderlegger voor deze ontwerpen is, om zuiver pragmatische redenen, de structuur van het stadsgewest Amsterdam gekozen. Elk van deze ontwerpen is doorgerekend en middels enkele kentallen geëvalueerd op zijn bijdrage aan de verschillende functies. De conclusies zijn vervat in een drietal hypotheses, met als belangrijkste elementen: • Bij de sociale functie moet onderscheid gemaakt worden tussen de doelgroepen 'goed ter been' en 'slecht ter been'; • Ter vermijding van congestie kan beter gemikt worden op een systeem dat gericht is op een generieke substitutie van autokilometers, dan op een systeem dat toegesneden is op specifieke congestie-corridors in de spitsperioden; • Het streven naar een zo rendabel mogelijk stadsgewestelijk openbaar-vervoersysteem leidt tot een aanbod met hogere tarieven en lagere frequenties, waarin het onderscheid tussen spits en dal verdwijnt. Een dergelijk systeem voldoet tevens aan de criteria voor de sociale functie.