Haalbaarheidsonderzoek naar een beweegbare stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg

More Info
expand_more

Abstract

De doelstelling van deze afstudeeropdracht is een analyse te maken of een eventuele stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg technisch en economisch haalbaar is. In de hoofdstudie is gekozen voor een opdrijvende dakstuw, welke is gelegen in een open betonnen drempel op de bodem van de Nieuwe Waterweg In deze deelstudie zal gekeken worden naar de aanzanding en aanslibbing van deze opdrijvende dakstuw. Tevens zullen een aantal mogelijke oplossingen worden gegeven hoe deze sedimentatie kan worden tegengegaan dan wel worden verminderd. In deze deelstudie wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten transportmechanismen die verantwoordelijk zijn voor de sedimentatie van de open betonnen drempel. Ten eerste is dit het sediment dat zich rollend over de bodem voortgeweegt. Dit transport is te voorspellen met behulp van empirische formules. In dit verslag zijn twee formules met elkaar vergeleken. Te weten de formule van Engelund en Hansen en de formule van Bijker. De uitkomst van het zandtransport berekend met de formule van Engelund en Hansen is dermate hoog dat er getwijfeld moet worden aan de toepasbaarheid hiervan in deze situatie. Er is hier dan ook verder uitgegaan van de formule van Bijker. Het tweede tranportmechanisme is dat van het zwevende transport. Aan de hand van slibmetingen is een poging gedaan de hoeveelheid slib te berekenen dat in de drempel tot bezinking komt. Deze twee transportmechanismen te samen geven een indruk van de hoeveelheid sediment wat er in de drempel tot bezinking komt. Dit komt ongeveer neer op 7,2 mm per strekkende meter breedte per dag. Te veel sediment in de drempel kan de werking van de stormvloedkering negatief beinvloeden en er is daarom gekeken naar mogelijke oplossingen om deze sedimentatie te voorkomen dan wel dit sediment te verwijderen zodat geen gevaar voor de werking van de kering ontstaat. Een van de oplossingen is het maken van zandvangen voor en achter de drempel met als doel het sediment uit de drempel te houden. Nadelen die aan deze oplossing verbonden zijn is dat niet al het sediment gevangen word en er dus een mogelijkheid moet bestaan het sediment uit de drempel te verwijderen. Tevens moeten de zandvangen regelmatig worden leeggebaggerd wat duur is maar ook veel hinder voor de scheepvaart opleverd. Een tweede mogelijkheid is om de drempel te verdiepen en het sediment met behulp van een dustpan uit deze verdiepte drempel te verwijderen.