NL-LAB: onderzoek naar de voorspellende waarde van proef 62

Conference Paper (2014)
Author(s)

S. Erkens (TU Delft - Pavement Engineering, Ministry of Infrastructure and the Environment)

J Stigter (Royal Boskalis Westminster)

B. Sluer (Royal Boskalis Westminster)

RN Khedoe (Ooms Civiel bv)

A van der Wall (Koninklijke Volker Wessels Stevin)

A de Bondt (Ooms Civiel bv)

Research Group
Pavement Engineering
Copyright
© 2014 S. Erkens, J Stigter, B Sluer, RN Khedoe, A van der Wall, A de Bondt
More Info
expand_more
Publication Year
2014
Language
Dutch
Copyright
© 2014 S. Erkens, J Stigter, B Sluer, RN Khedoe, A van der Wall, A de Bondt
Research Group
Pavement Engineering
Pages (from-to)
1
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Sinds 2008 werken we in Nederland met functionele eigenschappen voor asfalt
beton. Hierbij wordt niet zo zeer op het “recept” van het asfalt gestuurd, als
wel op de eigenschappen ervan die van belang zijn voor het gedrag in de weg.
Het idee hierbij is dat, als je de relevante asfalteigenschappen voor goed
gedrag in de weg vastlegt in plaats van een omschrijving van hoeveel van wat
er in het mengsel moet worden toegepast, dit meer ruimte biedt voor innovatie
en optimalisatie. De schakel tussen de gebruikte functionele eigenschappen en
het gedrag in de weg is hierbij cruciaal. Sinds 2008 blijken de trends in
eigenschappen op een aantal punten af te wijken van de verwachtingen vooraf.
Dit roept vragen op: waren de verwachtingen verkeerd? Zit er iets fout in de
opzet van het systeem of de relatie tussen functionele eigenschap en gedrag in
de weg? Of meten we nu zoveel meer en beter dat we andere dingen zien? In
het NL-LAB onderzoek wordt het antwoord op deze vragen gezocht. Er wordt
gekeken naar de functionele eigenschappen van AC mengsels die op
verschillende manieren geproduceerd zijn: gemengd en verdicht in het lab (I),
gemengd bij de molen en verdicht in het lab (II) en gemengd in de molen en
verdicht in de weg (III). Dit geeft inzicht in de invloed van de wijze van
produceren op de functionele eigenschappen. Daarnaast worden de
eigenschappen van het bitumen in de verschillende stappen gevolgd en wordt
er op vast tijdstippen na aanleg opnieuw naar het materiaal uit de weg gekeken
om het verloop van de eigenschappen in de tijd te volgen. Tenslotte wordt er
natuurlijk gekeken naar het gedrag van het materiaal in de weg. In deze
bijdrage wordt de opzet van het project besproken en wordt een doorkijkje
gegeven naar de eerste resultaten.

Files

License info not available