Transferia

Lokatiekeuze en raming van gebruik - Uitwerkingsrapport

More Info
expand_more

Abstract

Rapport in opdracht van Projectbureau IVVS. Een weldoordachte onderlinge koppeling van het auto- en het openbaar vervoersysteem door middel van transferia is een goede mogelijkheid om een deel van het autogebruik door openbaar vervoergebruik te vervangen. Toepassing van transferia kan echter slechts een wezenlijke bijdrage aan de verkleining van de bereikbaarheids- en milieuproblematiek leveren, indien voldaan wordt aan uit vervoerskundig opzicht juiste locatie(keuze)criteria. Daartoe is een methodiek ontwikkeld voor de locatiekeuze van transferia, welke uitgaat van een benadering op het niveau van vervoerrelaties. Toepassing van deze methodiek op nationaal niveau, heeft geleid tot een selectie van 150 principelocaties, waarvan 26 aangewezen zijn als meest belovend. Bij de ontwikkeling van een netwerk van transferia zou dan ook begonnen moeten worden met realisering van deze 26 transferia. Daarnaast is een rekenmodel ontwikkeld ter bepaling van het te verwachten gebruik van transferia en de gevolgen voor het autokilometrage. Dit model is gebaseerd op een vervoerwijzekeuze op basis van verplaatsingstijden. Toepassing van het rekenmodel op de corridor Rotterdam - Noord Brabant-west, leidde tot de conclusie dat toepassing van een netwerk van transferia kan leiden tot een beperking van het autokilometrage met 11%.