Comfort van pop-up fietspaden

Bachelor Thesis (2022)
Author(s)

Y.T. de Waaij (TU Delft - Civil Engineering & Geosciences)

Contributor(s)

A. Maria Salomons – Mentor (TU Delft - Transport and Planning)

Alexandra Gavriilidou – Mentor (TU Delft - Transport and Planning)

Transport and Planning
Research Group
Transport and Planning
Copyright
© 2022 Yvar de Waaij
More Info
expand_more
Publication Year
2022
Language
Dutch
Copyright
© 2022 Yvar de Waaij
Graduation Date
28-03-2022
Awarding Institution
Delft University of Technology
Programme
['Civil Engineering | Transport and Planning']
Transport and Planning
Research Group
Transport and Planning
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Deze scriptie beschrijft een onderzoek naar de toepasbaarheid van verschillende pop-up fietspaden. Dit zijn fietspaden welke in zeer korte tijd kunnen worden aangelegd en in een latere fase definitief worden gerealiseerd of weer verdwijnen uit het straatbeeld. Aangezien pop-up fietspaden in de meeste gevallen op dezelfde rij loper liggen als auto’s voorheen gebruikte is een rijbaanscheiding van belang.
Eerst is onderzocht welke type pop-up fietspaden bestaan en hoe deze onderverdeeld kunnen worden. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een enquête welke is verspreid in Duitsland, Frankrijk en Nederland om de gebruikerservaringen van pop-up fietspaden te bepalen.
Uit dit onderzoek blijkt dat Barrières afgezien van kosten erg goed scoren. Een parkeerstrook als rijbaan scheiding is een goede optie mits voldoende ruimte aanwezig is en de weg geen stroomweg is.
Lijn markering zijn qua kosten voordelig maar moeten desondanks zo min mogelijk gebruikt worden. Net als bij normale fietspaden is de ligging van invloed op de veiligheid van fietsers. In verschillende landen hebben fietsers verschillende voorkeuren voor de ligging van een fietspad. Ook de regelgeving
is verschillend hierover tussen verschillende regio’s. Uit dit onderzoek blijkt dat rijbaanscheidingen inwisselbaar zijn per type wegindeling. Om een keuze voor een optimale rijbaanscheiding te maken kan gebruik gemaakt worden van een keuze diagram op basis van snelheid van auto’s en beschikbare
ruimte. Voor de wegindeling hebben alle types specifieke karakteristieken. Afhankelijk van de intensiteit lokaal of doorgaand fietsverkeer kan gekozen worden welk type wegindeling het beste bij de weg past aan de hand van een keuze diagram.

Files

License info not available