Comfort van pop-up fietspaden

More Info
expand_more

Abstract

Deze scriptie beschrijft een onderzoek naar de toepasbaarheid van verschillende pop-up fietspaden. Dit zijn fietspaden welke in zeer korte tijd kunnen worden aangelegd en in een latere fase definitief worden gerealiseerd of weer verdwijnen uit het straatbeeld. Aangezien pop-up fietspaden in de meeste gevallen op dezelfde rij loper liggen als auto’s voorheen gebruikte is een rijbaanscheiding van belang.
Eerst is onderzocht welke type pop-up fietspaden bestaan en hoe deze onderverdeeld kunnen worden. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een enquête welke is verspreid in Duitsland, Frankrijk en Nederland om de gebruikerservaringen van pop-up fietspaden te bepalen.
Uit dit onderzoek blijkt dat Barrières afgezien van kosten erg goed scoren. Een parkeerstrook als rijbaan scheiding is een goede optie mits voldoende ruimte aanwezig is en de weg geen stroomweg is.
Lijn markering zijn qua kosten voordelig maar moeten desondanks zo min mogelijk gebruikt worden. Net als bij normale fietspaden is de ligging van invloed op de veiligheid van fietsers. In verschillende landen hebben fietsers verschillende voorkeuren voor de ligging van een fietspad. Ook de regelgeving
is verschillend hierover tussen verschillende regio’s. Uit dit onderzoek blijkt dat rijbaanscheidingen inwisselbaar zijn per type wegindeling. Om een keuze voor een optimale rijbaanscheiding te maken kan gebruik gemaakt worden van een keuze diagram op basis van snelheid van auto’s en beschikbare
ruimte. Voor de wegindeling hebben alle types specifieke karakteristieken. Afhankelijk van de intensiteit lokaal of doorgaand fietsverkeer kan gekozen worden welk type wegindeling het beste bij de weg past aan de hand van een keuze diagram.