Leisure en citymarketing
De meerwaarde van leisure voor het imago van Amsterdam als zakenstad voor de creatieve zakelijke dienstverlening
D.C. Kooijman – Mentor
H.J. Rosenboom – Mentor
T. De Jonge – Mentor
A. Mulder – Mentor
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
De toegenomen abstractie van de samenleving heeft de wereld in zijn greep. Het menselijke gedrag wordt steeds meer bepaald door beeldvorming en steeds minder door feitelijke eigenschappen. Door deze ontwikkeling wordt het imago van steden belangrijker binnen de keuze van bewoners, bezoekers en bedrijven. De wijze waarop steden zichzelf op de markt zetten, of citymarketing, is een belangrijk proces voor het imago van de stad. Het gebruik en de uitstraling van vastgoed is een belangrijk communicatiemiddel tussen de stad en haar gebruikers en heeft in grote mate weerslag op het stedelijke imago. Het vergroten van de hoeveelheid leisure binnen de stad is een mogelijkheid om het imago van de stad te verbeteren. De creatieve industrie en vooral de creatieve zakelijke dienstverlening worden van steeds groter belang voor de concurrentiepositie van steden. Om deze industrieën te stimuleren is een bepaalde setting vereist, waarbij de zogeheten "quality of life" als vestigingsfactor van grote waarde is. Binnen deze vestigingsfactor heeft de positionering en ontwikkeling van vrijetijdsmogelijkheden een belangrijke plaats.