Verhandelbare spitscredits: Wat vindt het publiek?
L.D.M. Krabbenborg (TU Delft - Transport and Logistics)
Jan Anne Anne Annema (TU Delft - Transport and Logistics)
Bert Van van Wee (TU Delft - Transport and Logistics)
Eric Molin (TU Delft - Transport and Logistics)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Congestieheffing is efficiënt in het bestrijden van files, maar wekt veel weerstand op bij met name automobilisten aangezien het spitsritten duurder maakt. Daarentegen is het belonen van automobilisten voor het mijden van de spits geen langdurige oplossing, maar dat wordt wel overwegend positief ontvangen. De volgende vraag rijst daarom op: biedt het concept van verhandelbare spitscredits ‘the best of both worlds’ waardoor het niet alleen gesteund wordt door automobilisten maar ook door het bredere publiek? Dit artikel is gebaseerd op een deel van het proefschrift ‘Tradable Credits for Congestion Management: support/reject?’ dat de publieke steun voor verhandelbare spitscredits heeft onderzocht. Door middel van verschillende (kwalitatieve en kwantitatieve) methoden worden meningen en steun voor verhandelbare spitscredits in kaart gebracht en vergeleken met steun voor een conventionele congestieheffing. De onderzoeken laten zien dat de publieke steun voor verhandelbare spitscredits vergelijkbaar is met die voor een spitsheffing. Steun voor de spitscredits stijgt wel aanzienlijk tot 52%, afhankelijk van het beleidsontwerp. Dit artikel sluit af met aanbevelingen voor verder onderzoek en voor beleid.