Reizigersvoorkeuren voor (nieuwe vormen van) vooren natransport naar stations en OV-haltes
N. Geržinic (TU Delft - Transport and Planning)
Mark van Hagen (Nederlandse Spoorwegen)
Niels van Van Oort (TU Delft - Transport and Planning)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Het verduurzamen van de mobiliteitssector is een essentieel onderdeel van de transitie naar een klimaat- en CO2-neutrale samenleving. Voor verplaatsingen die te lang zijn voor actieve vervoerwijzen (lopen, fietsen, …), is het openbaar vervoer over het algemeen het meest duurzame alternatief voor reizigers. Met een hoge capaciteit en efficiënt gebruik van middelen is het ideaal voor het vervoeren van grote aantallen mensen over langere afstanden. Een zwakte echter bij het gebruik van het openbaar vervoer is het bekende first/last mile-probleem: voor- en natransport naar en van de halte of station. Gedeelde micromobiliteit kan hier een oplossing bieden.