De stormvloedkering in de Oosterschelde

Asfalt- en aanverwante constructies

More Info
expand_more

Abstract

BITUMARIN's geschiedenis is nauw verbonden aan de geschiedenis van het Deltaplan. De oprichting van BITUMARIN stond in het teken van de praktische toepassing van een methode om asfaltmastiek onder water aan te brengen als bodemverdediging. De eerste proefnemingen met deze methode vonden reeds in 1956 plaats. Bij de uitvoering van het Deltaplan zouden grote hoeveelheden bodemverdediging nodig zijn, en daarom was Rijkswaterstaat geïnteresseerd in het op industriële wijze produceren van bodemverdediging als alternatief voor het traditionele rijshouten zinkwerk. BITUMARIN en haar moedermaatschappijen hebben daarnaast een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van asfaltconstructies voor andere toepassingen, zoals voor de verdediging van dijksbelopen. Vanouds bestonden de Nederlandse dijken grotendeels uit klei, maar door de schaarste aan goede klei en de ontwikkeling van bagger- en opspuittechnieken werd het concept van de moderne Nederlandse dijk ontwikkeld: een volumineus zandlichaam met flauwe taluds en relatief dunne verdedigingsconstructies, grotendeels uit asfalt bestaande. Zo werd op grote schaal gebruik gemaakt van asfaltbeton, zandasfalt, gepenetreerde steen en FIXTONE. Deze brochure geeft een overzicht van asfalt- en andere specialistische technieken zoals door BITUMARIN en DOSBOUW, waarin twee van BITUMARIN's moedermaatschappijen participeren, in het Oosterscheldeproject zijn toegepast.

Files

BitumarinFolder.pdf
(pdf | 6.93 Mb)
License info not available