Rooms and Things

Heinrich Tessenow’s Interior Perspectives

Journal Article (2020)
Author(s)

Jurjen Zeinstra (TU Delft - Situated Architecture)

Research Group
Situated Architecture
Copyright
© 2020 J.S. Zeinstra
More Info
expand_more
Publication Year
2020
Language
Multiple languages
Copyright
© 2020 J.S. Zeinstra
Research Group
Situated Architecture
Volume number
105
Pages (from-to)
49-58
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Through the comparison of four interior perspectives that Heinrich Tessenow created between 1903 and 1913, this essay develops four different notions to understand the work of Tessenow. These drawings of living rooms can be seen to move from a density of hatches and scribbles, evoking Stimmung, to the Abstraktion of plain outlines on a white surface. As such, his drawings seem to focus more and more on Sachlichkeit, until finally, there is a shift towards an evocation of anonymous traditions of making things, expressed as a timeless essence through their Gewöhnlichkeit.

Aan de hand van een vergelijking van vier interieurperspectieven die Heinrich Tessenow tussen 1903 en 1913 maakte, ontwikkelt dit artikel vier verschillende begrippen om het werk van Tessenow te begrijpen. Deze tekeningen van woonkamers verschuiven van dichte arceringen en krabbels, daarbij een Stimmung oproepend, naar de Abstraktion van simpele contouren op een witte achtergrond. Zodoende richten zijn tekeningen zich steeds meer op Sachlichkeit, tot er ten slotte een verschuiving plaatsvindt naar het oproepen van anonieme tradities bij het maken van dingen, die met hun Gewöhnlichkeit een tijdloze essentie uitdrukken.

Files

Zeinstra_Rooms_and_Things_OASE... (pdf)
(pdf | 1.43 Mb)
- Embargo expired in 01-04-2021
License info not available