Deklagen met epoxymodificatie voor langere levensduur
More Info
expand_more
Abstract
In de wegenbouw is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. Daarom wordt er gezocht naar nieuwe bindmiddelen en modificaties om duurzame oplossingen te vinden voor de alsmaar groeiende verkeersstromen. Met de introductie van asfalt met epoxygemodificeerde bitumen wordt een grote stap gezet in het realiseren van robuuste wegen met een langere levensduur.
Door de jaren heen is asfalt met epoxybitumen wereldwijd toegepast als een hoogwaardig verhardingsmateriaal met een lange levensduur, vooral als wegdek op stalen brugdekken. In Nieuw-Zeeland wordt sinds 2007 asfalt met epoxybitumen als deklaag gebruikt. Om tot een balans te komen tussen kosten en prestaties wordt daar sinds 2012 gekozen voor een mengvorm van epoxybitumen met gewone bitumen. Inmiddels ligt er al een miljoen vierkante meter ZOAB met epoxygemodificeerde bitumen. In 2017 is door de TU Delft, provincie Noord-Holland en Dura Vermeer het initiatief genomen om epoxygemodificeerde bitumen in Nederland te introduceren.
Aan de TU Delft zijn vanaf 2018 twee PhD’s gestart om epoxygemodificeerde bitumen voor de Nederlandse situatie te onderzoeken. De laboratoriumonderzoeken bij de TU Delft en Dura Vermeer wijzen uit dat de epoxygemodificeerde mengsels in het algemeen betere eigenschappen hebben dan mengsels met standaard bitumen. Asfalt met epoxygemodificeerde bitumen gaat naar verwachting veel langer mee dan de huidige asfaltmengsels. De langere levensduur leidt tot een lagere milieubelasting. De meerkosten ervan zijn aanzienlijk maar vanwege de langere levensduur zijn de life cycle costs lager. Er is minder hinder voor het verkeer omdat de weg minder vaak hoeft te worden voorzien van een nieuwe asfaltlaag. En tenslotte, als het dan uiteindelijk toch versleten is, kan het goed worden hergebruikt.
Het is echter moeilijk om de langere levensduur te kwantificeren, hier is geen algemeen geaccepteerde meetmethode voor. Om de praktijkeigenschappen te monitoren, zijn direct al diverse proefvakken aangelegd. De betere hechting, de betere prestatie na veroudering (zoals vorst-dooi cycli) en de verbeterde weerstand tegen rafeling kunnen duiden op een langere levensduur. Tot nu toe presteren alle proefvakken naar verwachting. De paper beschrijft de proefvakken en enkele proefresultaten.