Interactie bevorderen bij Building Thinking Classrooms
Kennismobiliteit faciliteren door middel van carrouselinteractie
B.S. Schelfaut (TU Delft - Applied Sciences)
Jeroen Spandaw – Mentor (TU Delft - Analysis)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Wiskundelessen waarbij een docent vertelt en leerlingen luisteren, trainen leerlingen enkel om de docent na te doen en recepten voor het oplossen van tekstboekproblemen uit het hoofd te kennen. Wiskundig probleemoplossen is een vaardigheid die essentieel is voor wiskundeonderwijs en om les te geven op een manier opdat leerlingen weer echt leren wiskundig denken, kan de methode van Liljedahl worden ingezet. Deze methode creëert thinking classrooms, klassen waarin leerlingen actief in groepen aan de slag gaan met complexe problemen.
Dit onderzoek richt zich op één aspect van de thinking classroom, namelijk de interactie tussen groepen leerlingen. Leerlingen in de thinking classroom krijgen autonomie door te leren van, en informatie uit te wisselen met, andere groepen. Dit realiseren in een klas kent uitdagingen en een tussenstap naar interactie op initiatief van de leerlingen is het realiseren van interactie tussen groepen op initiatief van de docent. Het doel van dit onderzoek is het ontwerpen van een interventie waarmee docenten deze interactie kunnen bewerkstelligen.
Het onderzoek wordt iteratief uitgevoerd volgens de principes van design-based research en hypothetische doceer- en leertrajecten. Iteraties van het onderzoek vinden plaats in de werkcolleges van beginnende eerstejaars wiskundestudenten aan de TU Delft. Met drie iteraties is ‘carrouselinteractie’ ontwikkeld als hanteerbare vorm voor docentgestuurde interactie in thinking classrooms. Randomisatie van de carrouselinteractie speelt een rol in het verhogen van de betrokkenheid van leerlingen die mogelijk afhaken als gevolg van een niveauverschil met hun groep en ingebouwde overlegtijd speelt een rol in het verminderen van stress bij leerlingen die opzien tegen het moeten vertellen over hun groepswerk.
De in dit onderzoek ontwikkelde carrouselinteractie, waarbij leerlingen op initiatief van de docent gestructureerd informatie uitwisselen, is direct inzetbaar in andere thinking classrooms. Voor verdere verfijning worden suggesties gedaan, zoals variatie in de groepen waarmee kennis wordt uitgewisseld, en vervolgonderzoek wordt aanbevolen naar onder meer de vergelijking van carrouselinteractie met andere werkvormen en de overgang van carrouselinteractie naar interactie op initiatief van leerlingen zelf.