Optimaliseren van de service van een taxisysteem met zelfrijdende voertuigen

Bachelor Thesis (2017)
Author(s)

I.C. Vooijs (TU Delft - Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science)

Contributor(s)

H.X. Lin – Mentor

Jacob van der Woude – Mentor

E.M. van Elderen – Graduation committee member

L.J.J. Iersel – Mentor

Faculty
Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science
Copyright
© 2017 Irene Vooijs
More Info
expand_more
Publication Year
2017
Language
Dutch
Copyright
© 2017 Irene Vooijs
Graduation Date
06-07-2017
Awarding Institution
Delft University of Technology
Faculty
Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Dit project behandelt de programmering en toepassing van een taxiservice, waarbij de passagiers zich vanaf of naar het treinstation willen verplaatsen. Met behulp van geheeltallig lineair programmeren wordt bepaald welke ritten door de taxi's moeten worden gereden, om de winst te maximaliseren. Dit model is gebaseerd op het model wat beschreven is in het verslag van Xiao Liang et al. uit 2016.
Er worden twee modellen vergeleken: in Model 1 is het systeem vrij om verzoeken te accepteren of te weigeren, terwijl in Model 2 per zone beslist wordt of alle ritten al dan niet worden. De taxiservice wordt eerst toegepast op kleine schaal, waarna enkele aanpassingen gedaan worden om het odel ook op grote schaal te kunnen toepassen. Bij de toepassing op kleine schaal wordt altijd verlies gemaakt, omdat de ratio taxi's per zone erg hoog is. Voor de toepassing op grote schaal blijkt dat het model voor veel taxi's sterk overeenkomt met het model van Liang, maar voor kleinere hoeveelheden taxi's minder omdat het genereren van ritten in Liang's model minder homogeen gedaan wordt. Het optimale aantal taxi's om te gebruiken is altijd 20 of 40.

Files

Thesis.pdf
(pdf | 1.17 Mb)
License info not available