Optimaliseren van de service van een taxisysteem met zelfrijdende voertuigen

More Info
expand_more

Abstract

Dit project behandelt de programmering en toepassing van een taxiservice, waarbij de passagiers zich vanaf of naar het treinstation willen verplaatsen. Met behulp van geheeltallig lineair programmeren wordt bepaald welke ritten door de taxi's moeten worden gereden, om de winst te maximaliseren. Dit model is gebaseerd op het model wat beschreven is in het verslag van Xiao Liang et al. uit 2016.
Er worden twee modellen vergeleken: in Model 1 is het systeem vrij om verzoeken te accepteren of te weigeren, terwijl in Model 2 per zone beslist wordt of alle ritten al dan niet worden. De taxiservice wordt eerst toegepast op kleine schaal, waarna enkele aanpassingen gedaan worden om het odel ook op grote schaal te kunnen toepassen. Bij de toepassing op kleine schaal wordt altijd verlies gemaakt, omdat de ratio taxi's per zone erg hoog is. Voor de toepassing op grote schaal blijkt dat het model voor veel taxi's sterk overeenkomt met het model van Liang, maar voor kleinere hoeveelheden taxi's minder omdat het genereren van ritten in Liang's model minder homogeen gedaan wordt. Het optimale aantal taxi's om te gebruiken is altijd 20 of 40.

Files