Toepassing van geëxtrudeerd staalvezelbeton in Nederlandse tunnelbouw

More Info
expand_more

Abstract

In Nederland worden al jaren tunnels gebouwd. Doordat dit kleine landje steeds voller wordt, ontstaat er steeds meer behoefte aan tunnels, maar tegelijk ontstaat er een steeds grotere weerstand tegen de overlast die veroorzaakt wordt tijdens de uitvoering van tunnelbouwprojecten. Het boren van tunnels lijkt de oplossing voor dit probleem. De techniek was tot voor kort niet toereikend om te kunnen boren in de moeilijke Nederlandse bodems. Sinds enkele jaren wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van boortechnieken voor Nederlandse omstandigheden. Een voorbeeld hiervan is het ITM*-project, waarin een aantal bedrijven bezig zijn met de ontwikkeling van een machine die een tunnel volgens een continu proces aanlegt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van geëxtrudeerd staalvezelbeton, gecombineerd met een stalen buitenvlies. Het doel van dit afstudeerwerk is het maken van een ontwerp van een tunneldoorsnede, gemaakt met geëxtrudeerd staalvezelbeton onder Nederlandse omstandigheden. Aangezien deze bouwwijze geheel nieuw is voor Nederland, moet er uitgebreid onderzoek gedaan worden naar de eigenschappen van de toe te passen technieken en materialen. Het afstudeerwerk begint daarom met een literatuuronderzoek. Dit rapport is bevat de resultaten van dit onderzoek. In het eerste hoofdstuk wordt het boren van tunnels in het algemeen beschreven. Aangezien dit afstudeerwerk valt in het kader van het ITM-project, gaat hoofdstuk 3 nader hierop in. In dit project wordt het materiaal staalvezelbeton gebruikt en daarvan staat een algemene beschrijving in hoofdstuk 4, gevolgd in hoofdstuk 5 door toepassingen van geëxtrudeerd beton in de tunnelbouw. Tenslotte worden de belastingen op tunnels beschreven in hoofdstuk 6.