Stakeholdermanagement door woningcorporaties in Stedelijke Vernieuwing

Master Thesis (2009)
Author(s)

M.E. De Jongh

Contributor(s)

V. De Gruis – Mentor

M. De Bruijne – Mentor

– Contributor

Copyright
© 2009 De Jongh, M.E.
More Info
expand_more
Publication Year
2009
Copyright
© 2009 De Jongh, M.E.
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

De term stakeholders, of belanghouders, valt in de corporatiesector steeds vaker. De term wordt vaak in verband gebracht met het cren van invloed van bewoners, organisaties of burgers op de corporatie om hiermee legitimiteit voor de corporatie te verwerven. Dit legitimiteitsvraagstuk kent zijn oorsprong in het maatschappelijk ondernemen. Sinds de verzelfstandiging van de corporaties middels de Bruteringswet halverwege de jaren 90 zijn zij zelf verantwoordelijk voor hun financi boekhouding en beleidsvorming. Met deze financi loskoppeling van de overheid laait een discussie in de sector op wat nu eigenlijk de positie is van de corporatie. Hiermee doet het maatschappelijk ondernemen zijn intreden, wat er op neer komt dat een corporatie haar doelen richt op de maatschappij, de vraag ophaalt uit de maatschappij, verantwoording aflegt aan de maatschappij en haar winst inzet voor de maatschappij. De maatschappij is hiermee een stakeholder van de corporatie. Het aantal stakeholders neemt verder toe door onder andere uitbreiding van de prestatievelden in het BBSH naar leefbaarheid en zorg en de aandacht in Stedelijke Vernieuwing naast fysieke ingrepen voor sociale en economische ingrepen. Stakeholders zijn er in vele soorten en maten; van zorg- en welzijnsinstellingen, basisscholen en gemeenten tot collega corporaties, belangenverenigingen, milieuactivisten, pers en natuurlijk de klant. In literatuur over de corporatiesector wordt gewezen op het oog hebben voor stakeholders (SEV (2008), Futura (2008), Elsing, M. (2007). De corporatie kan niet om stakeholders heen. De taak van corporaties stopt niet bij stenen stapelen. Stakeholders zijn degenen die de corporatie legitimiteit en de mogelijkheid tot ondernemen geven (SER, 2005). Nu zou men denken dat hiermee de term stakeholdermanagement valt; hoe de omgang met stakeholders bewust vorm te geven. Echter deze term duikt in de discussies rondom stakeholders in de corporatiesector nog niet vaak op. Literatuur vanuit andere vakgebieden zoals organisatiekunde en procesmanagement richt zich wel op stakeholdermanagement. Echter hoe wordt stakeholdermanagement door de corporatiesector met haar aandacht voor maatschappelijk ondernemen vormgegeven? Dit rapport probeert het gat in literatuur en onderzoek naar stakeholdermanagement door woningcorporaties te dichten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een vanuit de literatuur geformuleerd analytisch model ten aanzien van stakeholdermanagent. Dit model wordt vervolgens getoetst aan de praktijk om af te sluiten met conclusies en aanbevelingen ten aanzien van stakeholdermanagement door woningcorporaties

Files

Arc_dejongh_2009.pdf
(pdf | 3.99 Mb)
License info not available