(Eindgebruiker)participatie als commercieel marketinginstrument

More Info
expand_more
Publication Year
2012
Copyright
© 2012 Hooghiemstra, T.R.
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Dit onderzoek is gestart vanuit de ambitie om een bijdrage te leveren aan een andere manier van gebiedsontwikkeling, om antwoord te geven op de recente kanteling van de woningmarkt en het klantgericht ontwikkelen. De rol van de ontwikkelaar is onzeker geworden en zijn focus is verschoven naar de afzetmarkt. Nu de klant het meer voor het zeggen heeft, wordt het belangrijker om marktkennis vroeg in het ontwikkelingsproces te betrekken. De nieuwe ontwikkelaar moet zelf de consument verleiden en met nieuwe producten komen. Het betekent ook een actievere rol voor de eindgebruiker; ook hij moet een prominentere plaats aan de voorkant van het proces krijgen. Met dit onderzoek is gekeken hoe die betrokkenheid van de eindgebruiker vorm gegeven kan worden, zonder dat de ontwikkelaar buiten spel wordt gezet. Vandaar ook dat er gezocht is naar de manier waarop eindgebruikerparticipatie als commercieel marketinginstrument ingezet kan worden, met de nadruk op commercieel: om de woningen beter verkoopbaar te maken en zo het afzetrisico voor de ontwikkelaar te verkleinen. Op basis van literatuuronderzoek is een theorie ontwikkeld. De theorie bestaat uit drie modellen, die van elkaar verschillen in degene die participeert in het proces: expert, representatieve vertegenwoordiger en de eindgebruiker zelf. Middels case studieonderzoek is de theorie verrijkt, met onder andere de toepassingsvoorwaarden van de modellen. Ten slotte is de theorie getoetst door middel van diepte-interviews met experts.

Files

License info not available
License info not available