Productiviteitstrends in het middelbaar onderwijs

Een empirisch onderzoek naar het effect van regulering op de productiviteitsontwikkeling tussen 1980 en 2010

More Info
expand_more

Abstract

Productiviteitstrends in het middelbaar beroepsonderwijs is een studie naar de ontwikkeling in de sector van het middelbaar beroepsonderwijs in de laatste 30 jaar. In deze periode heeft een aantal belangrijke hervormingen plaatsgehad (o.a. invoering van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs) met iedere keer de gedachte het onderwijs doelmatiger en effectiever te maken. De vraag rijst of deze doelen ook gerealiseerd zijn. De nieuwe wetgeving en regels leiden in de jaren tachtig tot een grote fusiegolf waarbij de honderden versnipperde kleine schooltjes uit de jaren tachtig samensmelten tot minder dan 100 grote integrale onderwijsinstellingen. In eerste instantie groeit de productiviteit in de sector sterk, maar de ingrijpende hervormingen in de jaren negentig eisen ook hun tol. Er is dan sprake van een forse daling van de productiviteit. In het laatste decennium verandert het beleid is er meer aandacht voor kwaliteit, governance en flankerend beleid. In de bekostiging doen prestatie-elementen hun intrede en is er aanvullend beleid om voortijdige schooluitval tegen te gaan. Sindsdien herstelt de sector zich: voortijdige schooluitval vermindert en de productiviteit lijkt zich te herstellen.