De school als professioneel opdrachtgever

Een haalbaar doel?: Een onderzoek naar de invulling van professioneel opdrachtgeverschap bij primair onderwijs.

More Info
expand_more

Abstract

Het inzicht ontbreekt of de manier waarop het opdrachtgeverschap wordt ingevuld, effect heeft op de kwaliteit van de huisvesting én kostenoverschrijdingen bij stand-alone scholen en multifunctionele accommodaties binnen het primair onderwijs. De centrale vraagstelling waar het onderzoek antwoord op moet geven: Hoe heeft professioneel opdrachtgeverschap invloed op de huidige problematiek binnen het Primair Onderwijs? Het opdrachtgeverschap is getoetst bij 4 casestudies, twee stand-alone scholen en twee multifunctionele accommodaties in Rotterdam. De stand-alone scholen waren bouwheer en bij de scholen die onderdeel waren van een multifunctionele accommodatie, de woningcorporatie. De schoolbesturen kunnen gerekend worden onder zogenoemde ‘meerpitters’. De manier waarop de schoolbesturen met de nieuwbouw opgaves zijn omgegaan verschilt ontzettend van elkaar. Van de vier schoolbesturen heeft één schoolbestuur in principe als enige de rol genomen wat van een schoolbestuur – als opdrachtgever – verwacht kan worden.