Aantasting van dwarsprofielen in vaarwegen

Retourstroom, waterbeweging, stabiliteit

More Info
expand_more

Abstract

In het detailonderzoek naar de retourstroom is een berekeningsmethode ontwikkeld waarmee in diverse situaties de belasting van het kanaaldwarsprofiel door de retourstroom kan worden berekend. Deze methode is op een trapeziumvormig kanaaldwarsprofiel met verdedigde taluds en een onverdedigde, horizontale bodem toegepast. Dit type kanaaldwarsprofiel is in veel vaarwegen toegepast. De retourstroom is in het algemeen de maatgevende belasting voor het onderste deel van de taludverdediging. In bijzondere situaties kunnen ook andere onderdelen van de scheepsge!nduceerde waterbeweging maatgevend zijn voor de ontwerpbelasting van het onderste deel van een taludverdediging. In de buitenbocht van een kanaal kan bijvoorbeeld de schroefstraal maatgevend zijn voor deze ontwerpbelasting. Met behulp van de genoemde berekeningsmethode kan het onderste deel van de taludverdediging worden ontworpen. Op het hoger gelegen deel van de taludverdediging, globaal boven de waterspiegeldaling, wordt de maatgevende belasting door de haalgolf en/of de sekundaire scheepsgolven veroorzaakt.

Files