Publieke Opdrachtgever als Lerende Organisatie

Een Handreiking

Report (2019)
Authors

M.H. Hermans (Public Commissioning)

Simone Rots (Public Commissioning)

Research Group
Public Commissioning
Copyright
© 2019 M.H. Hermans, S.J. Rots
More Info
expand_more
Publication Year
2019
Language
Dutch
Copyright
© 2019 M.H. Hermans, S.J. Rots
Research Group
Public Commissioning
ISBN (print)
978-94-6384-023-1
DOI:
https://doi.org/10.4233/d5771fd9-77cf-4ef8-8941-f2d7a7cff7df
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

De bouwsector is een projectensector: van woningbouw tot gebiedsontwikkeling, we organiseren onze activiteiten in projecten. Die projectstructuur blijkt – zowel in de praktijk als volgens de theorie – het structureel leren niet eenvoudig te maken. Voor vernieuwing in de bouwsector wordt leren echter als belangrijk en essentieel gezien. Enerzijds omdat zo het wiel niet steeds opnieuw wordt uitgevonden en er aandacht kan zijn voor innovatie. Anderzijds omdat het eenvoudigweg efficiënter werkt als je eerdere ervaringen mee kunt nemen. In deze handreiking kijken we naar hoe het leren in project georiënteerde organisaties in de bouw verbeterd kan worden. Dat is relevant voor publieke en semipublieke opdrachtgevers, zoals gemeenten, corporaties en waterschappen, maar zeker ook in het private domein, waaronder het bouwbedrijfsleven.

Deze publicatie is gebaseerd op eerder onderzoek van de TU Delft (prof.dr.ir. Marleen Hermans, ir. Lizet Kuitert, dr.ir. Leentje Volkert) en de VU Amsterdam (prof.dr. Alfons van Marrewijk, Thijs Willems (MSc)).

Files

License info not available