Rekenen aan bereikbaarheid
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Samenwerkingsproject van de TU Delft en Peek Traffic BV. Bereikbaarheid hangt af van twee factoren: enerzijds van de mate waarin men zekere verplaatsingsweerstanden acceptabel acht en anderzijds van de aantallen personen/huishoudens, voor wie die weerstanden gelden. Die weerstanden zijn essentieel: kleine bieden meer mogelijkheden dat iets bereikt wordt dan grote en omgekeerd. Ze zijn echter niet absoluut; iedere persoon waardeert ze anders en bovendien is die waardering weer gekoppeld aan het soort activiteit, waarvoor men een verplaatsing maakt of wil maken. Dit maakt rekenen aan bereikbaarheid boeiend en complex. Deze notitie beoogt hieraan een bijdrage te leveren. Getracht is, in samenhang met het eenduidig definiëren van de belangrijkste begrippen en ze te voorzien van hanteerbare dimensies, een conceptueel model uit te werken om bereikbaarheidsprofielen van bestemmingszones te kwantificeren, rekening houdend met (individuele) acceptaties van verplaatsingsweerstanden, met concurrenties tussen bestemmingszones en met de bijdragen van concurrerende vervoersystemen. Parallel hieraan is een proeve van een computerprogramma ontwikkeld om dit model te operationaliseren en een aantal studie-cases door te rekenen. Dit programma, dat op aanvraag ter beschikking staat, bevat tevens een module om de verkregen resultaten te vergelijkenn met die van traditionele verkeersmodellen.