Geluidsnorm overschrijdingen door het wegverkeer in Delft
Een geodata onderzoek naar geluidsbelasting
J.A. Monahan (TU Delft - Architecture and the Built Environment)
N.A.L. van Everdingen (TU Delft - Architecture and the Built Environment)
B van Loenen – Mentor (TU Delft - Urban Data Science)
H.D. Ploeger – Mentor (TU Delft - Urban Data Science)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
In Nederland en in de stad Delft wordt geluidhinder door autowegen ervaren door bewoners. Dit kan leiden tot een verminderde gezondheid. Het doel van dit onderzoek is uitvinden waar de geluidsnorm wordt overschreden en hoe dit verminderd zou kunnen worden. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Waar in Delft wordt de geluidsnorm voor verkeersgeluid overschreden, welke fysische factoren van de wegen hebben effect op de geluidsoverschrijding en welke maatregelen zouden genomen kunnen worden? Om deze vraag te beantwoorden is een literatuurstudie gedaan en een geodata-analyse uitgevoerd. De verkregen geodata is omgezet in kaarten, vervolgens zijn hier ruimtelijke analyses op uitgevoerd. De conclusie is dat het overgrote deel van de wegen een te hoge geluidsbelasting heeft. De maximale snelheid of het wegdek zou hiervoor kunnen worden aangepast.