Brouwerstunnel ..... ja of neen?
Analyse van enkele knelpunten in de Amersfoortse verkeersinfrastruktuur
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Rapport in opdracht van College B&W van Amersfoort. In het Centraal Stedelijk Gebied in Amersfoort tussen station en Binnenstad zijn nieuwe ontwikkelingen gepland voor werkgelegenheid en andere voorzieningen; die hebben grote potentie om bestaande barrières tussen binnenstad, woongebieden en stationsomgeving te slechten, mits er hoogwaardige routes voor langzaam verkeer komen. De Dienst Gemeentewerken is echter van oordeel dat er hier voor het autoverkeer een extra tunnel onder de spoorbaan door nodig is. Deze studie, waarvoor op 17 september 1986 de opdracht werd gegeven, onder de conditie dat eind oktober het eindrapport moest worden aangeboden, analyseert de problemen van ontsluitingsstructuren van Amersfoort. De conclusie is dat een gewijzigd verkeersbeleid voor de centrale oost-west as en de uitvoering van in het Verkeerscirculatieplan voorgestelde Ringwegverbetering, tendeert in een tangentiële ontsluitingsstructuur voor Amersfoort-zuid tot een zodanige daling van de verkeersbelasting in het centrum van de stad zal leiden, dat deze zgn. Brouwerstunnel niet nodig is, evenmin het zgn. Ponlijntracé.