Print Email Facebook Twitter Faserings- en uitvoeringsaspecten van de landaanwinning Maasvlakte II Title Faserings- en uitvoeringsaspecten van de landaanwinning Maasvlakte II Author Klazinga, D.N. Contributor Ligteringen, H. (mentor) Groenveld, R. (mentor) Van de Graaf, J. (mentor) De Ridder, H.A.J. (mentor) Hamer, F.C. (mentor) Corporate name Samenwerkingsverband Maasvlakte 2 Varianten Faculty Civil Engineering and Geosciences Date 2000-03-01 Abstract Het Samenwerkingsverband Maasvlakte 2 Varianten (SM2V) heeft als doel de mogelijkheden van een landaanwinning ten westen van de bestaande Maasvlakte te beschouwen. Deze landaanwinning werd oorspronkelijk gezien als een oplossing voor twee problemen: 1. Er wordt verwacht dat in de nabije toekomst in het Rotterdamse havengebied ruimtetekort zal ontstaan voor haven- en industrigle activiteiten; 2. Het wordt wenselijk geacht dat de kwaliteit van de leefomgeving in de regio Rijmond verbeterd wordt. SM2V heeft verschillende landaanwinningsvarianten ontworpen, die bestaan uit 1000 ha netto havenen industriegebied en 750 ha natuur- en recreatiegebied. Deze oppervlaktematen voor het haven- en industriegebied komen voort uit een voorspelde ruimtebehoefte voor het jaar 2020. De verschillende varianten zijn vervolgens teruggebracht tot 3 wezenlijk verschillende ontwikkelingsrichtingen: A) Ruimte voor ontwikkeling: maximale ruimte voor uitbreiding haven en natuur; B) Voortzetting structuur: haven, natuur en infrastructuur worden in westelijke richting doorgetrokken; C) Land binnen grenzen: beperkte landaanwinning zonder natuur. Bij het maken van deze drie varianten is rekening gehouden met een grote verscheidenheid aan randvoorwaarden, maar er is nog geen rekening gehouden met faserings- en uitvoeringsaspecten. In dit rapport worden enkele faserings- en uitvoeringsaspecten van de landaanwinning beschreven. Het rapport is in drie fases opgedeeld. In de eerste fase wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een gefaseerde uitvoering van de drie landaanwinningsvarianten. In de tweede fase wordt een onderzoek uitgevoerd naar optredende sedimenttransporten bij verschillende kustvormen. In de derde fase wordt tenslotte de bouwplanning in meer detail beschouwd, met name voor de bouw van de golfbrekers. Subject reclamation worksexecution of works To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:2cd0bc77-f0f2-4b8a-9ca7-f4fd10d4578b Publisher TU Delft, Civil Engineering and Geosciences, Hydraulic Engineering Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2000 Klazinga, D.N. Files PDF ceg_klazinga_2000.pdf 15.11 MB Close viewer /islandora/object/uuid:2cd0bc77-f0f2-4b8a-9ca7-f4fd10d4578b/datastream/OBJ/view