Constructief ontwerp ‘V-tower’

Studie naar gedrag van scheve hoogbouw en uitvoerings- en funderingsaspecten van diepe kelders

More Info
expand_more

Abstract

Voor de Kop van Zuid in Rotterdam is een plan voor een nieuw gebouw gemaakt door OVG Projectontwikkeling in samenwerking met Butzelaar van Son Architecten, genaamd de V-tower. Het gebouw met een bruto vloeroppervlak van ruim 80000 m2 zal een gemengde functie krijgen: kantoren, winkels en eventueel appartementen of een hotel met restaurant. Het ontwerp bestaat uit twee scheve torens van verschillende hoogte die onderling gekoppeld zijn en tot de 10e verdieping één gebouw vormen. De hoogste toren krijgt een hoogte van 209 m exclusief mast en staat onder een hoek van 5 graden. De lagere toren wordt 88 m hoog en krijgt een tegengestelde helling van 17 graden in het ontwerp. Onder het gebouw zal een zeslaagse parkeerkelder komen te liggen. Voor het plan is nog geen constructief ontwerp beschikbaar, terwijl de grote hoogte, de scheefstand en de diepe kelder samen een grote uitdaging vormen voor de constructeur. Het maken van een voorlopig constructief ontwerp voor zowel de hoofddraagconstructie als de fundering is de doelstelling van dit afstudeerproject. Uit vooronderzoek blijkt dat hoogstwaarschijnlijk de horizontale stijfheid en het dynamisch gedrag van het gebouw bij wind maatgevend zijn voor de constructie. Voor hoogbouw zijn verschillende constructiesystemen mogelijk. Systemen die, alleen gebaseerd op de hoogte, in aanmerking komen voor de V-tower zijn een stijve kern met overdrachtsconstructies, een gevelbuisconstructie en een megaconstructie. De scheefstand van de torens heeft zowel invloed op de functionele indeling van het gebouw als op de constructie. In het originele ontwerp zijn scheve liften toegepast. Er blijkt dat dit (nog) niet mogelijk is voor gebouwen van een dergelijke hoogte. De liften zullen daarom recht geplaatst moeten worden. Er wordt gekozen voor een liftsysteem met verspringende liftkernen met een gedeelde kern tot de 10e verdieping voor beide torens. Met een dergelijk systeem wordt de minste ruimte ingenomen door de liften en ontstaan de best in te delen plattegronden.