Binnenvaart Service Centrum op Maasvlakte 2

Een haalbaarheidsstudie

More Info
expand_more

Abstract

Op moment van schrijven is de aanleg van Maasvlakte 2 in volle gang. Het masterplan is echter nog in ontwikkeling, maar steeds meer keuzes worden vastgelegd. Daarom moet onderzocht worden of er op Maasvlakte 2 een ruimteclaim voor een Binnenvaart Service Centrum (BSC) moet blijven staan. Een BSC is een neutrale binnenvaartterminal waar een deel van de binnenvaartcontainers van de verschillende zeeterminals worden afgehandeld. Het BSC heeft een aantal functies. Het BSC vangt de kleine call sizes af voor de terminals. Het BSC vermindert het hoppen voor de binnenvaart. Het BSC biedt een uitwijkmogelijkheid wanneer er calamiteiten op de terminal optreden. En daarnaast kan een BSC een deel van de empty’s (lege containers) afhandelen. Als eerste zijn een aantal varianten van binnenvaartafhandeling vergeleken. Uit deze analyse volgt dat het opdelen van de kadelengte in diepe zeekade en een deel “dedicated” binnenvaart/feederkade een positieve invloed heeft op de wachttijden en de investeringskosten. Daarnaast volgt uit deze analyse dat bij de ontwerpoverslag op Maasvlakte 2 geen lange wachttijden ontstaan. Een BSC heeft hierdoor weinig invloed op de wachttijden. Ook volgde uit de analyse dat een BSC een positieve invloed heeft op de wachttijden voor zeeschepen en feeders. De terminaloperators hebben hierdoor belang bij een BSC. Naar aanleiding van deze conclusies is het BSC benaderd vanuit de optiek van de terminaloperators. Hierbij is de situatie bekeken waarbij de terminals de maximale overslagcapaciteit bereiken. Vervolgens is gesimuleerd hoe groot de extra overslagcapaciteit is wanneer kleine call sizes naar een BSC worden gestuurd. Hieruit volgt dat wanneer alle calls kleiner dan 25 TEU naar een BSC worden gestuurd, er 5% meer volume overgeslagen kan worden. Voor elke TEU die via het BSC overgeslagen wordt kan 5 TEU extra zeevolume aan de terminal worden overgeslagen. Wanneer alle calls kleiner dan 50 TEU naar het BSC worden gestuurd is deze verhouding lager. Hierbij kan voor elke TEU over het BSC 1,65 TUE extra zeevolume worden overgeslagen. Vervolgens is het BSC voor een stuurcriterium van 25 TEU verder uitgewerkt. Dit BSC moet een capaciteit hebben van 430.000 TEU. Hieruit volgt dat er 6 ligplaatsen nodig zijn, dit is een kadelengte van 554m. 554m is 3% extra ondiepe kadelengte waardoor 5% extra overgeslagen kan worden aan de diepe zeekade. Voor dit BSC zijn een aantal mogelijke locaties bekeken. Uit de MCA volgt dat de Hartelhaven de meest geschikte locatie is voor het BSC. Voor deze locatie is een ontwerp gemaakt met Wide Span Gantry kranen, en transport per MTS. Daarnaast is een ontwerp gemaakt voor een willekeurige locatie op Maasvlakte 2. Hierbij is geprobeerd het ontwerp zo compact mogelijk te houden, zodat het op verschillende plaatsen ingepast zou kunnen worden. Dit ontwerp is uitgevoerd met insteekhavens en het transport vind plaats per AGV. Voor beide ontwerpen zijn de kosten bepaald. De kosten voor het overslaan van 1 TEU op het conventionele BSC zijn €47,04. Voor het moderne ontwerp liggen de kosten hoger namelijk €47,38 per TEU. De conventionele variant is goedkoper omdat op de locatie in de Hartelhaven al voorzieningen aanwezig zijn. Voor de exploitatie gaat de voorkeur uit naar een coöperatie van de stuwadoors, want wanneer zij meedragen in de investeringskosten zullen zij ook gebruik gaan maken van het BSC.