Print Email Facebook Twitter Effectieve doceerstrategieën: het verschuiven van een productgerichte focus naar procesgerichte focus middels formatief handelen Title Effectieve doceerstrategieën: het verschuiven van een productgerichte focus naar procesgerichte focus middels formatief handelen Author Nieuwenhuis, Martijn (TU Delft Applied Sciences; TU Delft Science Education and Communication) Contributor Spandaw, J.G. (mentor) de Vries, M.J. (graduation committee) van der Woude, J.W. (graduation committee) Degree granting institution Delft University of Technology Programme Applied Sciences | Science Education and Communication Date 2022-10-17 Abstract Dit onderzoek beoogt de veelal overheersende productgerichte focus van leerlingen in het wiskundeonderwijs te verschuiven naar een procesgerichte focus. Hiertoe is een Hypothetical Teaching and Learning Trajectory (HTLT) ontworpen waarin volgens een iteratief proces onderzocht is hoe docenten leerlingen kunnen helpen om uitwerkingen te noteren zodat deze voldoen aan succescriteria en leerdoelen. Allereerst is verduidelijkt aan leerlingen wat succescriteria zijn met betrekking tot het oplossen van wiskundige problemen aan de hand van voorbeelduitwerkingen. Vervolgens is van een aantal doceerstrategieën de effectiviteit onderzocht in het trainen van leerlingen in het toepassen van deze succescriteria en leerdoelen. Deze strategieën zijn het trainen van leerlingen een complete schets te maken, het toepassen van scaffolding in een vlekopgave en het toepassen van de goal free strategie. Deze interventies dragen bij aan het verduidelijken, delen en laten toepassen van succescriteria in het werk van leerlingen. Subject formative assessmentHTLT To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:9df0ba49-d9fc-403b-a3e9-1ffb926b31dd Part of collection Student theses Document type master thesis Rights © 2022 Martijn Nieuwenhuis Files PDF Afstudeerscriptie_Martijn ... 88067_.pdf 1.06 MB Close viewer /islandora/object/uuid:9df0ba49-d9fc-403b-a3e9-1ffb926b31dd/datastream/OBJ/view