De Anome Ground Consolidator als pijplijnbescherming

Een onderzoek naar de valpijp als aanlevermethode voor Ground Consolidators op diepte

More Info
expand_more

Abstract

Voor het beschermen van pijpleidingen op de zeebodem wordt gebruik gemaakt van stortsteen. Echter is er nu een alternatief materiaal ontwikkeld, de ground consolidator. Een met barium verzwaard, van kunststof gemaakt voorwerp bestaande uit zeven staven die gezamenlijk de vorm van een open kubus hebben. Dit geeft de ground consolidator de eigenschap in elkaar te haken en door het gecreeerde luwtegebied zand vast te houden. Ons onderzoek moet uitwijzen of deze ground consolidator een goed alternatief is voor het tot nu toe gebruikte stortsteen. Hierbij beperken wij ons tot het storten door middel van een valpijp. Daarnaast bestaat de proefopstelling uit een bak met stilstaand water. Er is dus geen sprake van een horizontale stroming. Er zijn verschillende proeven uitgevoerd, beginnende met het afwerpmechanisme van de ground consolidators, de aanlevermethode. Het grote probleem van vroegtijdig klitten moest opgelost worden. Uiteindelijk is er, na een ontwerpfase met vijf verschillende varianten, met de beste oplossing, de gefixeerde goot met inkepingen, verder gegaan. Vervolgens is er een aantal proeven met de valpijp gedaan. Zo zijn de verschillende valsnelheden van de ground consolidator in de valpijp bepaald door al dan niet gebruik te maken van een toegevoegd debiet. Met deze gegevens valt de dosering van de ground consolidators in de valpijp te bepalen. Ook is de ideale hoogte die de valpijp moet hebben ten opzichte van de bodem onderzocht. Bepalend hiervoor is de spreiding die de ground consolidators hebben wanneer ze in open water worden losgelaten. Met de resultaten die uit deze onderzoeken voortkwamen kan een formule opgesteld worden die de verhouding tussen de vaarsnelheid, zijdelingse beweging en lossnelheid weergeeft. Uiteindelijk, met het in acht nemen van onze randvoorwaarden, is het mogelijk een voorwaartse vaarsnelheid te behalen van 2,5 meter per minuut. Dit is een stuk sneller dan de snelheid die er met stortsteen bereikt wordt. Hiermee lijkt er vooralsnog toekomst te zitten in het gebruik van GC's als bescherming. Echter zal er nog naar vele punten gekeken moeten worden die wij niet in ons onderzoek hebben meegenomen.

Files