Verslag aanleg en monitoring Kyotoweg

More Info
expand_more

Abstract

In Schelluinen, Parallelweg 1, is een pilot aangelegd van de Kyotoweg. Dit is een duurzame en schone wegconstructie, die bestaat uit een matras op houten palen. De matras is opgebouwd met Hegemannmateriaal, een baggerspecieproduct en gewapend met een geotextiel. De pilot is van 18 t/m 25 november 2005 aangelegd. Bij de pilot is een uitgebreid monitoringsplan uitgevoerd, waarbij tijdens de constructie horizontale en verticale vervormingen, de krachtswerking op de palen en waterspanningen in de ondergrond werden gemeten. Tijdens een proefbelastingsronde werd de krachtswerking op de palen gemeten. Doel van het meetprogramma was om data te genereren om ontwerpmodellen voor paalmatrassystemen te kunnen valideren. Tijdens de laatste dag van de aanleg was het extreem slecht weer. Hierdoor is de bovenste laag Hegemann materiaal te nat geworden en kon deze laag niet goed worden verdicht. Om de bovenste laag Hegemannmateriaal en de laag erboven van menggranulaat de gelegenheid te geven te verdichten is gewacht met de proefbelastingen tot 1 februari 2006. Het ontwerpproces werd beschreven in GeoDelft rapport CO 418350/0014. Het werkplan voor de aanleg van de pilot is beschreven in GeoDelft rapport CO 421770/0002. Dit rapport geeft een beschrijving van het verloop van de aanleg. Bovendien geeft dit rapport de (voorlopige) meetresulaten.