Improving Infrastructure for Electric Vehicles

A Method to Optimize Locations for Fast chargers

More Info
expand_more

Abstract

In tijden van eindige olievoorraden, stijgende olieprijzen en een stijgende aandacht voor duurzame mobiliteit worden alternatieve brandstoffen steeds aantrekkelijker. Elektrische voertuigen (EVs) zijn een alternatief voor de huidige voertuigen. Elektrische voertuigen kunnen zowel onderweg als thuis worden opgeladen door middel een laadpaal. Met een volle batterij kan in de praktijk ongeveer 80-100 kilometer worden gereden: de actieradius. Dit betekent dat als er afstanden langer dan deze afstand moet worden afgelegd, een tussentijdse laadbeurt nodig zal zijn. Hiervoor zijn snelladers ideaal, deze kunnen de batterij tot 80% opladen in ongeveer dertig minuten. Dit is veel sneller dan de 8 uur die nodig is als met een gewone (langzaam)lader word geladen. Een optimaal netwerk van snelladers is zodanig ruimtelijk opgebouwd dat, gegeven het aantal laadpunten, zoveel mogelijk autoverplaatsingen met een elektrische auto kunnen worden gemaakt. Met andere woorden, het faciliteert maximaal het gebruik van elektrische auto’s en stimuleert daarmee maximaal de transitie naar elektrische auto´s. Het doel van dit onderzoek is om de optimale locaties voor snelladers te bepalen zodat het geïnvesteerde geld zo goed mogelijk wordt besteed. In mijn thesis heb ik een methode ontwikkeld die voor een willekeurig gebied de optimale configuratie van snelladers kan bepalen.