Tweebaksduwvaart op het Prinses Margrietkanaal

More Info
expand_more

Abstract

Het Prinses Margrietkanaal is in de huidige situatie een klasse IV kanaal. Men is momenteel bezig met het opwaarderen van dit kanaal tot klasse V kanaal. Dit gebeurt door tijdens periodiek onderhoud extra baggerwerk uit te voeren. Er zijn dan ook een achttal alternatieven ontworpen voor een klasse V kanaal die als basis voor het ontwerp van een duwvaart kanaal dienen. Uit het onderzoek blijkt dat de onderhoudsdiepte voor een klasse V kanaal vergroot zal moeten worden van 3.50 + K.P. naar 3.80 + K.P. De kanaalbreedte zal ook iets vergroot dienen te worden tot ongeveer 60.0 m. Hierbij wordt er steeds uitgegaan van een gebroken trapeziumvormig profiel. Bij een bakprofiel kan de breedte geringer zijn. Echter door de bij dit profiel benodigde vertikale damwanden treedt een hinderlijke golfslag op waarvan met name de pleziervaart veel hinder ondervindt. Op plaatsen waar de verbreding naar 60.0 m. niet mogelijk is zal het kanaal extra verdiept moeten worden. Een alternatief is het toe passen van een bakprofiel op plaatsen waar verbreding niet mogelijk is.