Sneltramtunnel onder het IJ

More Info
expand_more

Abstract

Amsterdam-Noord is een gedeelte van de agglomeratie Amsterdam waar circa 100.000 mensen wonen of nog gaan wonen. Het blijkt, dat mede door de barrièrewerking van het IJ de verkeersomvang vanuit Noord naar de rest van de agglomeratie klein is. Teneinde de vervoerssituatie in en naar Amsterdam-Noord te verbeteren, worden al enige tijd plannen gemaakt voor het aanleggen van een rail-infrastructuur voor openbaar vervoer. In de vroegere Metro-plannen was al voorzien in een tak naar Noord ; tegenwoordig gaan de ideeën in de richting van een snel tramnet. Hierbij wordt ook gedacht aan de mogelijkheid de lijnen door te trekken naar de forensenplaatsen Zaanstad en Purmerend. Voortbouwend op de door Gemeente Amsterdam gedane verkennende studies, heeft verkeerskundestudent K. Valk als afstudeeropdracht een railnet in Amsterdam-Noord ontworpen (Lit.l). Hij heeft hierbij geen aandacht besteed aan constructieveen uitvoeringstechnische aspecten van de oeververbinding die het IJ moet kruisen. Alleen het tracé van deze oeververbinding is vastgesteld. In onderhavige afstudeerstudie wordt ingegaan op bovengenoemde aspecten. In de voorstudie is gekozen voor een sneltramtunnel. Daar wordt allereerst ingegaan op bestuurlijke- en verkeerskundige facetten van het sneltramproject. Nadien zijn aan de hand van de literatuur verschillende tunnelbouwmethoden met elkaar vergeleken. Vooral de kostenaspecten van de tunnelbouwmethoden zijn uitvoerig beschouwd. De uitkomst is, dat voor het IJ-gedeelte de afzinkmethode met betonnen elementen het aantrekkelijkst is. Het noordelijk landhoofd zal in den droge in een open bouwput worden vervaardigd en de bouwmethode voor het zuidelijk landhoofd staat nog open. Dit afstudeeronderzoek is verricht bij de vakgroepen Constructieve Waterbouw en Geotechniek.

Files