ONTWERP VAN EEN STUW IN DE NARMADA

More Info
expand_more

Abstract

In dit verslag is het resultaat neergelegd van het ontwerp van een stuw in de Narmada (in India). Deze stuw maakt deel uit van een veel groter project namelijk het bevaarbaar maken van de Narmada. Na een globale uiteenzetting van de totale situatie wordt het probleem beperkt tot het bevaarbaar maken van een deel van de rivier. Hiervoor zijn een aantal principe oplossingen bedacht die zo goed mogelijk met elkaar zijn vergeleken. Als beste oplossing kwam naar voren dat er een stuw moet worden gebouwd. Vervolgens is er bekeken welk type stuwer moet worden gebouwd. Hiervoor is er gepoogd om middels ontwerpmethodieken zoveel mogelijk verschillende stuwtypen, en bij de oplossing "verplaatsen afsluitmiddel" Ook zoveel mogelijk soorten afsluitmiddelen, te bedenken. Hieruit volgde een groot aantal oplossingen waarvan velen in dit geval niet bruikbaar zijn. M.b.v. een keuzetabel is gepoogd om uit de wel bruikbare oplossingen de beste te kiezen voor deze situatie met als resultaat dat er een hefdeur gekozen is. Vervolgens zijn de hoofdafmetingen van de schuif bepaald. Aangezien de keuze hiervan volledig door economische overwegingen bepaald wordt is er een soort algemeen ontwerp voor de stuw gemaakt waardoor het mogelijk was om voor willekeurige schuifafmetingen snel een indicatie voor de hoofdafmetingen en de daarbij behorende kosten te krijgen. Door dit voor een groot aantal afmetingen te doen is het mogelijk om de naar verwachting economisch meest optimale schuifafmetingen te bepalen. M.b.v. deze afmetingen is er een definitief ontwerp voor de stuwpijlers gemaakt. Hierbij is het na meer precieze berekeningen nodig gebleken om het eerder opgestelde ontwerp op bepaalde punten te verlaten. Vervolgens is er nog enige aandacht besteed aan een aantal andere onderdelen van de stuw.