Een modelonderzoek naar bermongevallen

Een correlatieonderzoek naar bermongevallen en het dwarsprofiel, plus een handreiking voor de ontwikkeling van nieuwe ongevallenvoorspellingsmodellen en een nieuwe onderzoeksdatabase van wegkenmerken op basis van de ontwikkeling van de BGT

More Info
expand_more

Abstract

Nederland heeft de ambitie om het aantal dodelijke en ernstige ongevallen met 25% te reduceren. De ontwikkeling van ongevallenvoorspellingsmodellen (OVM’s) kan hier een bijdrage aan leveren. Op basis van de ontwikkeling van OVM’s kunnen allereerst de effecten van het wegontwerp op de verkeersveiligheid beter worden ingeschat dan in de huidige situatie het geval is. Daarnaast bieden OVM’s de mogelijkheid een preventief verkeersveiligheidsbeleid vorm te geven door middel van de identificatie van relatief onveilige wegen op basis van verkeergegevens en wegkenmerken. Binnen dit onderzoek is een nieuwe stap gezet met de ontwikkeling van een OVM van Bermongevallen, waarbij een schatting van de ongevalsfrequentie wordt gegenereerd op basis van de hoeveelheid verkeer en een selectie van wegkenmerken. Voor een verdere ontwikkeling van OVM’s is een aanvulling van de onderzoeksdatabase noodzakelijk. Een tekort aan onderzoeksgegevens is namelijk een belangrijk knelpunt in de ontwikkeling van OVM’s. Met de identificatie van nieuwe databronnen binnen dit onderzoek is echter een stap gezet richting de ontwikkeling van een grootschalige onderzoeksdatabase van wegkenmerken. Dit biedt perspectief voor een verdere ontwikkeling van OVM’s.