Onderwijs is veelal klassikaal en biedt zo slechts een marginale bijdrage aan het leerproces. Door studenten minder in het oplossen van ken-problemen en meer in oplossen van maak-problemen problemen te bekwamen blijft er meer kennis hangen, doen studenten ervaringen op die ook in
...
Onderwijs is veelal klassikaal en biedt zo slechts een marginale bijdrage aan het leerproces. Door studenten minder in het oplossen van ken-problemen en meer in oplossen van maak-problemen problemen te bekwamen blijft er meer kennis hangen, doen studenten ervaringen op die ook in de praktijk veelvuldig voorkomt. In de drie hier beschreven vakken die aan de TU-Delft worden gegeven speelt de ontwerpbenadering een grote rol. In het vak Logistics & Supply Chain Innovations gaat het om het inrichten een bedrijf voor een bepaalde product-markt-combinatie en het via een herontwerp inbrengen van logistieke innovaties. In het Logistics Systems Engineering gaat het om het uitschrijven en begeleiden van een opdracht die een andere groep gaat uitvoeren en wordt een complete ontwerpcyclus doorlopen en spelen groepen studenten zowel de rol als opdrachtgever als de rol als ontwerper van een logistiek systeem. En in het vak Supply Chain Gaming gaan studenten aan de slag in het systematisch ontwerpen en ontwikkelen van een (vaak bord) spel waarin bepaalde logistieke en supply chain concepten zijn ingebracht. De hier beschreven vormen van onderwijs ondersteunen het leerproces op een geheel andere wijze dan in het gros van de cursusonderdelen in een opleiding.