De woning als massaproduct
Authenticiteit in naoorlogse woonwijken
Jaap Evert Abrahamse (Cultural Heritage Agency of the Netherlands)
RJ Rutte (TU Delft - History, Form & Aesthetics)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Vanaf begin jaren zestig van de vorige eeuw werd de Nederlandse massawoningbouw gedomineerd door het modernisme, waarbinnen de wijkgedachte leidend was. Het Algemeen Uitbreidingsplan van Amsterdam uit 1935 diende in veel Nederlandse steden als inspiratiebron. Stadsuitbreidingen werden uitgevoerd binnen een hiërarchische opzet, waarbij elke wijk was gedacht als een opzichzelfstaand geheel met eigen voorzieningen en een strikte scheiding van functies. Rechtlijnige infrastructuur en brede groene gordels scheidden de woonwijken van hun omgeving. Tabula rasa was het uitgangspunt.
From the early 1960s Dutch mass housing was dominated by a modernism in which the neighbourhood concept held sway. Amsterdam’s 1935 General Extension Plan served as a source of inspiration in many cities. Urban extensions were carried out within a hierarchical set-up whereby each neighbourhood was conceived as a self-contained entity with its own amenities and a strict separation of functions. Rectilinear infrastructure and wide green belts separated housing estates from their surroundings. Tabula rasa was the basic principle.