Lessenserie Robowijs: samen leren programmeren
J. van Keulen (TU Delft - Science Education and Communication)
Hans Petersen (Hogeschool Windesheim)
Erik Ploeger (Hogeschool Windesheim)
Rianne van den Berghe (Hogeschool Windesheim)
Annika Hellendoorn (Universiteit Utrecht)
Patrick Schutte (TechYourFuture)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Hoe deze lessenserie werkt
Je leest nu de docenthandleiding, hier vind je een overzicht van de opbouw van de lessenserie en de bijbehorende materialen. Deze lessenserie bestaat uit zes thema’s. Ieder thema duurt een week en heeft eigen doelen op het gebied van samenwerken en programmeren. Bij ieder thema hoort een docentkaart en leerlingkaarten. Op de docentkaart staan de leerdoelen en wat jouw rol is gedurende dat thema. Op de leerlingkaarten staan opdrachten voor de leerlingen. Op
deze kaarten staan ook alle benodigdheden. Voor zowel de vaardigheid samenwerken als het werken met de robot zijn hulpkaarten voor de leerlingen aanwezig. De hulpkaarten kunnen de leerlingen helpen de problemen zelfstandig op te lossen voordat ze jou om hulp hoeven te vragen. Iedere les volgt dezelfde opzet: introductie, opdracht en reflectie. Deze onderdelen staan hieronder toegelicht. De kinderen werken tijdens de lessen in twee- of drietallen.