Authored

18 records found

Programming a Robot or an Avatar

A Study on Learning Outcomes, Motivation, and Cooperation

Robots have been found to be effective tools for programming instruction, although it is not yet clear why students learn more using robots as compared to receiving ‘traditional’ programming instruction. In this study, 121 nine- to twelve-year-old children received a programming ...

Equipping Teachers for Integrated Language, Science and Technology Instruction

The Design of a 4C/ID-Based Professional Development Program

Integrated language, science and technology (ILS&T) instruction is a complex task for primary school teachers that requires professional development. Task-centered educational approaches such as the four-component instructional design (4C/ID) model are well suited for the develop ...

Spelen met ruimte

Ervaringen van jonge kinderen in en met de ruimte

In fantasiespel doen jonge kinderen middels hun verbeeldingskracht de wereld van grote mensen na. Maar hoe komen ze aan hun kennis over die wereld? En hoe kun je als professional de ruimte inrichten om hen via spel te leren hoe de wereld werkt?@en

Arts ♥ Sciences

Manifest voor onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie

Dit manifest betreft ontwikkelingen in het primair, secundair, en beroepsonderwijs die betrekking hebben op verbindingen tussen de domeinen kunst, wetenschap en technologie. In het onderwijs wordt dit hybride leergebied ook wel aangeduid met termen als onderzoekend leren, ontwerp ...

Kritisch denken als een 21ste-eeuwse vaardigheid

Veelbelovende aanpakken voor de onderwijspraktijk

Philip Kohnstamm hechtte belang aan zelf- standig leren denken van alle leerlingen, deed daar onderzoek naar en formuleerde didac- tische aanwijzingen voor het onderwijzen van zelfstandig leren denken. Volgens Kohn- stamm is denken een dynamisch proces dat richting krijgt door ee ...

‘Mit dem Erstaunen fängt es an’

Design based primary education between bildung and employability

Primary schools in many countries are faced with the challenge to prepare children for participation in our highly technological society. Pressure is put upon schools to show more young people the way towards careers in science and engineering, for the sake of the economy. This i ...

Cijfers in de master meester

hoe consistent is de beoordeling van stages en scripties bij de Graduate School of Life Sciences (UU)?

Het grootste deel van de masteropleidingen van de Graduate School of Life Sciences in Utrecht bestaat uit 2 onderzoeksstages en een thesis, individuele onderdelen die door verschillende instituten in binnen- en buitenland worden aangeboden en beoordeeld. Door de diversiteit aan b ...

Van een plastic banaan leer je niets over houdbaarheid

Posterpresentatie tijdens het symposium 'De (on)mogelijkheden van grensobjecten (boundary objects) voor samenwerken en leren in uiteenlopende (onderwijs)contexten'

Objecten trekken de aandacht, roept behoefte tot exploratie op, verkennen van de ruimte zonder ‘boundaries’ (Goldschmeid, 1989; Gascoyne, 2012). Dit kan worden ingebed in een spelverhaal met een handelingschronologie  zo ontwikkelen kinderen zelfsturing (Bodrova & Leong, 2007). ...

Wetenschap & Techniek

IJkpunten voor een domein in ontwikkeling

Hoeveel thee drinken we eigenlijk?

Een koffie- en theetafelboek over wetenschap en technologie en onderzoekend en ontwerpend leren op de basisschool

RoboWijs

Een onderzoek naar het gebruik van robotica in het primair onderwijs t.b.v. de ontwikkeling van technische - en sociale vaardigheden voor leerlingen met een autisme spectrum stoornis (ASS)

Rijke leeromgevingen

Van onderwijzen naar leren

Programmeren in het basisonderwijs

Panelgesprek tijdens de Onderwijs Research Dagen 2021 te Utrecht

Wetenschapper in de klas

Wetenschappelijk onderzoek en technologie vertalen naar onderzoekend en ontwerpend leren in het basisonderwijs

Professionals are increasingly involved in attempts to under- stand and address problems with wicked tendencies, which require crossing boundaries between disciplines, organisa- tions and stakeholder perspectives. This multiple-case study investigated six higher professional educ ...
Hoe deze lessenserie werkt Je leest nu de docenthandleiding, hier vind je een overzicht van de opbouw van de lessenserie en de bijbehorende materialen. Deze lessenserie bestaat uit zes thema’s. Ieder thema duurt een week en heeft eigen doelen op het gebied van samenwerken en prog ...

Contributed

2 records found

In our digital society, having computer science skills is becoming imperative, yet there is a shortage of computer science professionals and teachers. This shortage is linked to the perception people have of computer science and computer science professionals. This research paper ...