Welke factoren bepalen de ruimtelijke inrichting van distributienetwerken?

Journal Article (2018)
Author(s)

A.T.C. Onstein (TU Delft - Transport and Logistics, Hogeschool van Amsterdam)

Mehrnaz Ektesaby (Student TU Delft)

J Rezaei (TU Delft - Transport and Logistics)

Dick van Damme (Hogeschool van Amsterdam)

Lóránt Antal Tavaszzy (TU Delft - Transport and Logistics, TU Delft - Transport and Planning)

Research Group
Transport and Logistics
Copyright
© 2018 A.T.C. Onstein, Mehrnaz Ektesaby, J. Rezaei, Dick van Damme, Lorant Tavasszy
More Info
expand_more
Publication Year
2018
Language
English
Copyright
© 2018 A.T.C. Onstein, Mehrnaz Ektesaby, J. Rezaei, Dick van Damme, Lorant Tavasszy
Research Group
Transport and Logistics
Issue number
6
Pages (from-to)
72-87
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de levering van producten. Alleen op tijd leveren is niet meer voldoende. Er wordt steeds meer flexibiliteit verwacht, onder meer in bezorglocatie en aflevermoment. Vandaag besteld is vandaag of morgen in huis. Veel bedrijven worstelen met de vraag hoe zij het distributienetwerk aan moeten passen om aan de klantwens te voldoen. In dit artikel bespreken we de factoren die van belang zijn bij de inrichting van een distributienetwerk. Hiermee bieden we bedrijven een checklist voor besluitvorming. Er bestaan veel modellen die voor bedrijven het wiskundig optimale distributienetwerk kunnen berekenen, maar er is nog weinig inzicht in de volledige lijst van factoren en het belang ervan. Wij hebben de wetenschappelijke literatuur geraadpleegd om tot een zo compleet mogelijke lijst te komen en hebben via een enquête onder experts en beslissers een inschatting gemaakt van het relatieve belang van deze factoren. Hieruit blijkt dat logistieke kosten, serviceniveau en de klantvraag de belangrijkste (hoofd)factoren zijn. Logistiek experts vinden de klantvraag de tweede belangrijkste factor. Beslissers daarentegen zijn van mening dat serviceniveau na logistieke kosten de belangrijkste factor is. De resultaten van het onderzoek kunnen gebruikt worden als input voor het ontwerpen van locaties, voorzieningen en diensten, ten behoeve van fysieke distributieactiviteiten. Uit het onderzoek komen verschillende aanbevelingen voor overheden naar voren ten aanzien van het vestigingsbeleid voor distributiecentra. Denk aan het (her)bestemmen van bedrijventerreinen nabij steden voor de vestiging van overslagpunten, aan het stimuleren van de bereikbaarheid per truck van deze overslagpunten, aan het aanmoedigen van omscholing om het tekort aan logistiek personeel te verminderen en aan het opstellen van welstandseisen om het aanzicht van DC’s aantrekkelijker te maken.

Files

License info not available