Academische ontwerpreflectie

Book Chapter (2020)
Author(s)

Louis Lousberg (Design & Construction Management)

Copyright
© 2020 Louis Lousberg
More Info
expand_more
Publication Year
2020
Language
Dutch
Copyright
© 2020 Louis Lousberg
Related content
Pages (from-to)
297-303
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Professionals met de gecombineerde vaardigheid van analyse en synthese staan steeds meer centraal. Deze zijn van belang in een complexe en onzekere wereld die vraagt om antwoorden en oplossingen voor een rechtvaardige en duurzame (stedelijke) ontwikkeling. Om ingenieurs voor te bereiden op hun toekomstig werk moeten we niet alleen de academische vaardigheden van analyse/ onderzoek benadrukken, maar ook, en meer en meer, de academische vaardigheden van de synthese (Kamp, 2016). Bij ontwerpen kan reflectie als een derde vaardigheid daaraan toegevoegd worden (vgl. Doorn, A. van, 2004: 32, Boekholt, 1984). Wij gaan er van uit dat een grondige aandacht voor reflectie in het design onderwijs een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van deze vaardigheden. In dit hoofdstuk wordt eerst uitgebreid het begrip academische ontwerpreflectie verkend, waarna kort wordt ingegaan op de ontwikkeling van ontwerpreflectie.