Bepalen luchtverontreiniging door verkeer met behulp van 3D-geo-informatie
Giulia Ceccarelli (Student TU Delft)
Wessel de Jongh (Student TU Delft)
Imke Lánský (Student TU Delft)
Jinglan Li (Student TU Delft)
Konstantinos Mastorakis (Student TU Delft)
Sander Teeuwisse (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM))
RY Ravi (TU Delft - Urban Data Science)
C. Garcia Sanchez (TU Delft - Urban Data Science)
JE Stoter (TU Delft - Urban Data Science)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Eerder publiceerden we in Geo-Info over onze methode om 3D-data zoals nodig in geluidsimulaties automatisch te genereren uit landsdekkende gegevens zoals BAG, BGT en hoogtepunten [1]. Deze geluidsimulaties zijn gebaseerd op gestandaardiseerde rekenvoorschriften voor geluids- belasting. Ook het berekenen van de luchtkwaliteit ten gevolge van binnenstedelijk verkeer kent een Standaard Rekenmethode, beheerd door het RIVM. Deze methode is onder andere gebaseerd op de afstand tussen gebouwen en de weg en hoogtes van deze gebouwen, met andere woorden: een mooi 3D-geo informatievraagstuk. Daarom hebben we met een groep Geomatics-studenten gekeken of we deze informatie automatisch kunnen genereren, zodat de luchtverontreiniging ten gevolge van verkeer op landelijke schaal kan worden berekend.