Het meten en schatten van de prestaties van een stedelijk wegennetwerk

Toepassing op Den Haag

More Info
expand_more

Abstract

Met de ontwikkelde datafusiemethode, die snelheden met gewogen intensiteiten fuseert, is het mogelijk om in plaats van Fundamentele Diagrammen op snelwegen en Macroscopisch Fundamentele Diagrammen voor hele netwerken, ook op traject gebaseerde Macroscopisch Fundamentele Diagrammen door complex stedelijk gebied te verkrijgen. Met een traject specifiek gefit Macroscopisch Fundamenteel Diagram is het schatten van missende informatie over zowel intensiteiten als reistijden vervolgens mogelijk wanneer de andere grootheid bekend is. Vooral voor reistijden leidt dit tot relatief goede schattingen. In de beroepspraktijk blijkt daarnaast ook dat vooral het hebben van informatie over reistijden erg waardevol wordt gevonden. Deze kunnen namelijk worden gebruikt voor de verkeerskundige prestatie-indicator “Level Of Service gebaseerd op gemiddelde reistijd per kilometer, met toegevoegde standaarddeviatie van de reistijden die langer dan gemiddeld duren”. Deze indicator is uit een ontwikkelde lijst van getoetste indicatoren als meest geschikte maatstaf aanbevolen voor de beroepspraktijk om de verkeerskundige prestaties van een stedelijk wegennetwerk op een eenduidige en communiceerbare manier weer te geven. Hiermee leiden de resultaten van het onderzoek tot een beter en completer inzicht van de verkeerskundige prestaties van een stedelijk wegennetwerk, om deze vervolgens op een eenduidige en communiceerbare manier weer te kunnen geven.