Architectuur van het montessorionderwijs

Onderzoek naar de relatie tussen de ideologie van het montessorionderwijs en de architectuur van basisscholen

More Info
expand_more

Abstract

Het montessorionderwijs is een onderwijssoort met een pedagogische grondslag. In dit onderzoek staat de volgende vraag centraal: in hoeverre is de ideologie van het montessorionderwijs vertegenwoordigd in de architectuur van basisscholen in Nederland? Met behulp van literatuur is uiteengezet wat de ideologie van het montessorionderwijs inhoudt en hoe dit zich uit in de scholenbouw. Kernwaarden voor deze onderwijssoort bleken het centraal stellen van het kind, het stimuleren van zelfontplooiing en het faciliteren in zelfstandig onderzoek doen en samenwerken. Vervolgens zijn drie case-studies met behulp van materiaal uit archieven geanalyseerd om de architectonische kenmerken van die drie voorbeelden te vergelijken met de literatuur. Hieruit is gebleken dat de invloed van de ideologie van het montessorionderwijs op de architectuur van de basisscholen zich veelal beperkt tot het interieur. Hiervoor kan echter geconcludeerd worden dat er een vijftal aspecten is die in elke montessoribasisschool in meer of mindere mate vertegenwoordigd zijn. Ten eerste zijn open leslokalen met veel licht belangrijk. Daarnaast heeft een montessoribasisschool nisjes en afgezonderde hoeken nodig waarin leerlingen zich terug kunnen trekken. Het interieur heeft tevens een flexibele opzet en maten in het ontwerp zijn afgestemd op de verhoudingen van het kind. Tenslotte is er een focus op bewegen en de natuur door de toevoeging van een schooltuin en een gymlokaal.